اخبار / استخدامی / ثبت‌نام آزمون انتخاب سردفتر اسناد رسمی آغاز شد به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

ثبت‌نام آزمون انتخاب سردفتر اسناد رسمی آغاز شد

<>به گزارش خبرنگار مهر، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نظر دارد در راستای ماده (۳) قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار که بر اساس آن ماده (۵) قانون دفاتر اسناد رسمی اصلاح شده است از بین متقاضیان واجد شرایط زیر از طریق آزمون کتبی و اختبار، سردفتر اسناد رسمی انتخاب کند.

<>داوطلبان واجد شرایط می‌توانند از سه‌شنبه ۲۲ اسفند تا یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ با مراجعه به درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org در آزمون ثبت‌نام کنند.

<>متقاضیان در زمان ثبت‌نام باید واجد شرایط ذیل باشند:

<>۱- تابعیت جمهوری اسلامی ایران

<>۲- اعتقاد و التزام به احکام شرعی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

<>۳- داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه عمومی یا معافیت دائم از خدمت سربازی در زمان برگزاری آزمون (برای آقایان)

<>۴- نداشتن سابقه محکومیت و سوء پیشینه که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی باشد

<>۵- نداشتن محکومیت انفصال دائم از خدمات دولتی یا قضائی یا وکالت دادگستری یا محکومیت انفصال موقت از خدمات مذکور در مدت انفصال یا تعلیق به موجب احکام قطعی مراجع قضایی و انتظامی

<>۶- متقاضیان در زمان انتصاب به سردفتری اسناد رسمی باید به تشخیص پزشکی قانونی از سلامتی، تندرستی و توانائی‌های جسمی متناسب و لازم برای انجام امور سردفتری برخوردار بوده و به هیچ یک از انواع مواد مخدر و روان گردان اعتیاد نداشته باشند.

<>۷- مطابق ماده ۱۵ قانون دفاتر اسناد رسمی متقاضیان نباید در زمان صدور ابلاغ سردفتری به شغل قضاوت، وکالت دادگستری، عضویت در مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و شهرداری‌ها، عضویت در هیأت مدیره و مدیریت عامل شرکت‌های تجاری و بانک‌ها یا مؤسسات بیمه و همچنین عضویت در هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی اشتغال داشته باشند.

<>۸- مطابق ماده ۹ قانون دفاتر اسناد رسمی سن سردفتران در بدو اشتغال نباید کمتر از ۲۴ سال و بیشتر از ۵۰ سال باشند. دفتریاران شاغل مادام که به سن بازنشستگی موضوع مواد ۱۰ و ۱۱ قانون دفاتر اسناد نرسیده‌اند (کد ۶۰۶ مجموعه بخشنامه‌های ثبتی) ایثارگران مشمول بند چ ماده ۸۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از محدودیت سنی مذکور معاف هستند.

<>۹- داشتن مدرک کارشناسی و بالاتر در رشته حقوق قضائی، علوم ثبتی، حقوق ثبت اسناد و املاک، حقوق سردفتراسناد رسمی، منقول از دانشکده الهیات یا دانشکده سابق معقول و منقول و یا کارشناسی و بالاتر در رشته الهیات و معارف اسلامی با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی معتبر مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.

<>تذکر مهّم: افراد دارای مدرک تحصیلی معادل مجاز به ثبت‌نام و شرکت در آزمون نیستند.

<>۱۰- وفق بند (۳) ماده (۶) قانون دفاتر اسناد رسمی داشتن مدرک کارشناسی‌کلیه رشته‌ها با سه سال تمام سابقه دفتریاری. وفق بند (۶) ماده (۶ ) قانون دفاتر اسناد رسمی، دفتریاران اول با مدرک تحصیلی دیپلم کامل متوسطه به‌شرط داشتن هفت سال سابقه دفتریاری اول.

<>۱۱- داشتن تصدیق اجتهاد (موضوع بند ۴ ماده ۶ قانون دفاتر اسناد رسمی) تایید شده توسط رییس قوه قضاییه یا مرجع مورد تایید است.

<>مواد امتحانی آزمون کتبی و اختبار سردفتر اسناد رسمی:

<>۱ـ ادبیات فارسی (با ضریب ۲)

<>۲ـ عربی (با ضریب ۱)

<>۳- حقوق ثبت (با ضریب ۳)

<>۴ـ حقوق مدنی (با ضریب ۳)

<>۵- حقوق جزا (با ضریب ۲)

<>۶- حقوق تجارت (با ضریب ۲)

<>۷- احکام شرعی (با ضریب ۲)

<>۸- قانون دفاتر اسناد رسمی و آیین ‏نامه مربوط (با ضریب ۳)

<>۹- اطلاعات عمومی و هوش (با ضریب ۱)

<>* آزمون نمره منفی دارد.

<>بر اساس مفاد ماده ۳ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، داوطلبانی‌که حداقل ۷۰ درصد امتیاز میانگین نمرات یک درصد حائزان بالاترین امتیاز را کسب کنند به عنوان پذیرفته‌شده، جهت طی مراحل مقتضی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معرفی می‌شوند. برای ایثارگران حدنصاب مذکور ۶۰ درصد است.

<>توجه: طبق قانون تفسیر مواد ۳، ۴ و ۵ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب ۲ شهریورماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی، منظور از «امتیاز میانگین نمرات»، میانگین وزنی نمرات تراز شده، مطابق شاخص‌های آماری در آزمون سراسری که توسط سازمان سنجش آموزش کشور اعمال می‌شود، است. بر این اساس ابتدا نمرات هر یک از دروس تراز شده و سپس میانگین وزنی نمرات تراز شده (با توجه به ضریب هر درس) به عنوان نمره کل آزمون کتبی محاسبه می‌شود.

<>نحوه ثبت‌نام در آزمون سردفتر اسناد رسمی

<>۱) کلیه متقاضیان ثبت‌نام در آزمون در صورت داشتن شرایط مندرج در اطلاعیه باید از سه‌شنبه ۲۲ اسفند تا یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ با مراجعه به درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org مراجعه و ضمن مطالعه دقیق اطلاعیه آزمون نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

<>در پایان ثبت‌نام به هر یک از متقاضیان کد رهگیری ارائه خواهد شد که متقاضیان لازم است تا پایان تمامی مراحل آزمون این کد را نزد خود نگهداری کنند.

<>ثبت‌نام منحصراً به صورت الکترونیکی بوده و متقاضیان لازم است از طریق درگاه اطلاع‌رسانی مذکور نسبت به ثبت‌نام در آزمون اقدام کنند. ثبت‌نام به غیر از روش فوق غیر قابل قبول بوده و این دسته از متقاضیان مجاز به شرکت در آزمون نیستند.

<>۲) پرداخت وجه ثبت‌نام به مبلغ ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال به صورت الکترونیکی از طریق کارت‌های بانکی متصل به شبکه شتاب اقدام کنند.

<>۳) متقاضیان باید در مهلت تعیین شده نسبت به ثبت‌نام اقدام کرده و از موکول کردن آن به روزهای پایانی خودداری کنند. به ثبت‌نام های ناقص ترتیب اثر داده نخواهد شد و وجوه پرداختی به هیچ وجه مسترد نمی‌شود.

<>مدارک مورد نیاز ثبت‌نام در آزمون سردفتر اسناد رسمی

<>۱. تکمیل تقاضانامه اینترنتی.

<>۲. پرداخت هزینه ثبت‌نام آزمون به مبلغ ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال بصورت الکترونیکی از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور

<>۳. فایل عکس اسکن شده: متقاضی بایید یک قطعه عکس پرسنلی خود را با مشخصات زیر اسکن کرده و فایل آن را برای ثبت‌نام اینترنتی آماده کند. عکس ۴ × ۳ که در سال جاری گرفته شده باشد (عکس تمام رخ). عکس اسکن شده در قالب JPG بوده و اندازه عکس باید حداکثر ۴۰۰×۳۰۰ پیکسل و حداقل ۳۰۰ × ۲۰۰ و حجم آن نباید از ۷۰ کیلو بایت بیشتر باشد. تصویر متقاضی باید واضح، مشخص و فاقد اثر مهر، منگنه و هرگونه لکه باشد. حاشیه‌های زاید عکس اسکن شده باید حذف شده باشد. تا حد امکان عکس، رنگی و دارای زمینه سفید باشد.

<>تبصره ۱: عکس خواهران باید با حجاب و صورت کامل آنان مشخص باشد.

<>تبصره ۲: در صورت ارسال عکس غیر معتبر، ثبت‌نام متقاضی باطل شده و حق شرکت در آزمون از وی سلب می‌شود.

<>یادآوری مهم: با توجه به مشکلات به وجود آمده در آزمون‌های قبلی، در خصوص اشتباه در ارسال عکس متقاضیان، که این موضوع اکثراً برای متقاضیانی رخ داده است که ثبت‌نام آنان توسط دیگران انجام شده است، تاکید می‌شود که علاوه بر کنترل اطلاعات ثبت‌نامی، حتما نسبت به کنترل عکس ارسالی دقت کنند تا عکس متقاضی دیگری به جای عکس داوطلب الصاق نشود. بدیهی است که در صورت ارسال عکس اشتباهی از طرف فرد متقاضی، فرد به عنوان متخلف تلقی و مطابق مقررات با وی رفتار خواهد شد.

<>تاریخ و محل برگزاری آزمون و نحوه توزیع کارت و اعلام نتایج

<>کارت شرکت در آزمون از روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برای مشاهده و پرینت بر روی درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org قرار خواهد ‌گرفت.

<>آزمون در روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با توجه به آمار شرکت کنندگان، حسب مورد در مراکز استان و شهرستان برگزار خواهد ‌شد. ساعت شروع و محل برگزاری آزمون بر روی کارت شرکت در آزمون درج و به هنگام پرینت کارت به آگاهی متقاضیان خواهد رسید.

<>کلیه اطلاع‌رسانی‌ها اعم از اعلام زمان دریافت کارت ورود به جلسه و زمان و مکان آزمون، اعلام نتیجه آزمون، زمان ثبت‌نام حضوری قبول‌شدگان آزمون کتبی، زمان احراز صلاحیت عمومی و سایر مراحل از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org و سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور به نشانی www.ssaa.ir انجام خواهد شد.

<>درصورت عدم اطلاع متقاضی از هر یک ازمراحل مذکور، مسئولیت آن متوجه وی است و هیچ‌گونه حقی برای تکرار هیچ یک از مراحل فوق برای او نخواهد بود. این سازمان نیز هیچ‌گونه تعهدی برای تکرار مراحل گذشته نخواهد داشت.

<>درخواست استفاده از سهمیه ایثارگری فقط در زمان ثبت‌نام اولیه امکان‌پذیر بوده و بعد از آن هیچ‌گونه حقی برای داوطلب ایجاد نخواهد شد.

<>تذکرات مهم؛

<>۱) ایثارگران (جانبازان حداقل ۱۰ درصد)، آزادگان با حداقل سه ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه، فرزندان و همسران شهدا، فرزندان و همسران جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر، فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه از اولویت مقرر و امتیازات مربوطه برخودار خواهند بود.

<>مشمولین این بند ضروری است گواهی مربوطه و کارت ایثارگری را از مراجع ذیصلاح حسب مورد (بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی استان، ستاد رسیدگی به امور آزادگان، بنیاد شهید انقلاب اسلامی) تا قبل از برگزاری آزمون اخذ کنند. همچنین در زمان ثبت‌نام آزمون گزینه سهمیه ایثارگری خود را در بند مربوط درج نمایند. در غیر این‌صورت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هیچ‌گونه مسئولیتی جهت اعمال سهمیه ایشان ندارد.

<>۲) صرف ثبت‌نام و شرکت و اکتساب نمره کتبی حقی برای متقاضی ایجاد نمی‌کند، بدیهی است پذیرش نهایی بعد از انجام اختبار و با احراز صلاحیت داوطلب برای تصدی سردفتری اسناد رسمی مطابق مقررات به تشخیص سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خواهد ‌بود.

<>۳) صدور ابلاغ سردفتری منوط به طی دوره کارآموزی و احراز صلاحیت عملی داوطلب خواهد بود.

<>۴) چنانچه در هر مرحله از آزمون تا صدور ابلاغ و پس از آن خلاف اظهارات و مدارک ارسالی از سوی داوطلبان اثبات شود، از فهرست داوطلبان یا پذیرفته شدگان حذف و در صورت صدور ابلاغ نیز لغو ابلاغ خواهند ‌شد.


منابع، جزوات و نمونه سوالات آزمون های استخدامی

تاریخ خبر سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲